Hamburk je přístav, který sice nemá moře, Labe je tu ale tak široké a hluboké, že stokilometrovou vzdálenost od Severního moře zdolají i velké zaoceánské lodě. V minulosti tak hanzovní obchod dělal z Hamburku jedno z nejbohatších měst Německa. Staré město je protkané kanály, stejně jako staré doky, které se postupně mění na moderní kanceláře či muzea a přímo na břehu Labe na ně navazuje čtvrť moderních budov zakončená letos otevřeným novým symbolem Hamburku: Labskou filharmonií.
Koncertní hala Elbphilharmonie shlíží přímo na hamburský přístav. Sto deset metrů vysoká stavba v sobě spojuje dva koncertní sály, vyhlídkovou terasu (na kterou se můžete vyjet podívat), v horní prosklené části umístěné hotelové pokoje a dokonce i několik bytů. Dolní cihlovou část budovy, která je pozůstatkem starého skladiště, pak zabírá parkovací dům. Je zde i nejdelší eskalátor v celé západní Evropě, který měří 82 metrů.
Z vyhlídky filharmonie už dobře vidíte postupně vznikající čtvrť Hafen City, kterou si nesmí nechat ujít žádný milovník moderní architektury. Od roku 2007 tu už vyrostla řada zajímavých staveb, za pozornost stojí ale i celková myšlenka této nezadržitelně rostoucí čtvrti. Celý projekt totiž dostal jednotný architektonický a urbanistický plán, na jehož realizaci vyhrál architektonickou soutěž holandský tým Kiela Christianseho.Kromě jednotného působení (které je navíc v perfektním souladu s nedalekými cihlovými budovami starých doků) se tu myslí i na veřejný prostor, dostatek chodníků i míst k odpočinku. A jelikož jsme na břehu řeky, v úvahu tu museli vzít i hrozbu povodní, na které jsou připravené nejen jednotlivé domy, ale třeba i mostky a lávky, které vždy vedou ve dvou výškových úrovních. Za návštěvu stojí i nové zastávky metra, o jakých si Praha může nechat jen zdát.Stačí přejít jednu ulici a novostavby vystřídají stará cihlová skladiště. Historická čtvrť Speicherstadt, největší souvislý komplex skladových budov na světě, byla postavena v roce 1883, tedy pět let předtím, než získal Hamburk svůj svobodný přístav.Staré doky jsou dnes používány jako kanceláře, obchody, nebo třeba obrovská muzea: nachází se tu i Miniatur Wunderland plný modýlků vlaků, letadel i celých miniatur fungujících měst i s jejich obyvateli. Když se setmí, jsou fasády domů z červených cihel nasvícené speciálními světly a krásně se zrcadlí v kanálech, kterými dříve k jednotlivým skladištím připlouvaly lodě.Když se od Labské filharmonie vydáte na druhou stranu, ocitnete se v historickém přístavu Landugsbrucken, kde si můžete prohlédnout několik zajímavých lodí. Kotví tu plachetnice Rickmer, stará požární loď s velikým majákem, vojenská loď Cap San Diego, kde dnes je námořní muzeum, či ruská plachetnice Mir sloužící jako turistická propagace města Petrohrad a o kus dál taky ruská špionánážní ponorka U-434.U starého přístavu je kopulovitá stavba, ve které jsou umístěny výtahy a schodiště k tunelu pod řekou. Protože Hamburk leží jen na jedné straně Labe, zatímco moderní přístav se nachází na druhé straně řeky, byl v roce 1911 vystavěn v hloubce dvacet čtyři metrů pod řekou tunel, který umožnil přístavním dělníkům pohodlnou cestu do práce. Výtahy i tunely jsou auty i chodci využívány dodnes.Podél mola dojdete do čtvrti St. Pauli známé nočním životem i tím, že právě tady zahájila svou kariéru skupina Beatles. Slavnou kapelu připomíná náměstíčko ve tvaru gramofonové desky, na které stojí John, Paul, George a Ringo i pátý, dnes už pozapomenutý, člen původní sestavy Stuart Sutcliffe. Podívat se můžete i na klub na Grosse Freiheit 36, kde Beatles počátkem šedesátých let hráli.Pokud náhodou nenecháte návštěvu St. Pauli na večer (což doporučuji), můžete se odtud vydat na jeden z mála hamburských kopců, kde v parku najdete obrovskou sochu německého kancléře Otto von Bismarka. Na park navazuje botanická zahrada Platen un Blomen, kterou se dostanete až pod hamburskou televizní věž.
Při návštěvě Hamburku nevynechejte ani Staré město, přehršel historických budov ale nečekejte, město totiž hodně utrpělo při bombardování za druhé světové války. Zachovala se budova radnice se 112 metrů vysokou věží, která stojí na 4 000 pilotách. O kousek dál pak můžete obdivovat budovu burzy ve stylu italské renesance.Když se od radnice promotáte davem nakupujících, můžete si prohlédnout dva zajímavé kostely: novogotický kostel sv. Petra s věží vysokou 133 metrů a gotický kostel sv. Jakuba, na jehož věž měřící 124 metrů můžete vystoupat a užít si výhledy na město. A nejen to, každou první sobotu v měsíci tu navíc přímo na vršek věže přesunou kostelní kavárnu s vynikajícími dorty.Třetí z velkých sakrálních staveb je kostel sv. Kateřiny s věží ve stylu holandského baroka, na jejímž vrcholku je socha patronky kostela. Další dominantou městského panoramatu je pak novogotická Mikulášská věž (Nikolaiturm), která je pozůstatkem významného svatomichalského chrámu, jenž padl za oběť bombardování města za druhé světové války.
Významnou ukázkou expresionistické cihlové architektury je Chilehaus postavený ve dvacátých letech architektem Hegerem pro společnost obchodující s jižní Amerikou. Tvar domu nápadně připomíná kýl lodi a jeho fasádu pokrývá 4,8 miliónů pro Hamburk tak typických cihel.
Hamburk je opravdu městem na vodě, kromě Labe a kanálů tak přímo v centru města najdete jedno vskutku příjemné místo: jezero Alster obklopené parky, které jsou oblíbeným místem procházek, na své si tu ale přijdou i sportovci, ať už na zemi, nebo na vodě.Nejznámější ale Hamburk stejně jako přístav, a jde o přístav opravdu významný, dokazují čísla: všechny hamburské terminály přeloží za 24 hodin více než 2500 tun kontejnerů, za rok tak tudy projde 36 miliónů tun nákladu. Hamburský přístav je vstupní branou na trhy severní, střední a východní Evropy. Je největším evropským dovozcem kávy či kakaa, dováží se také ropa, uhlí, obiloviny nebo třeba celá auta. Hamburský přístav spojuje s celým světem na 340 pravidelných námořních linek. V Hamburku se také nachází jediný český námořní přístav: od roku 1920 tu má Česká republika na 99 let pronajaté území jako důsledek postavení Československa na straně vítězů první světové války.Právě přístav byl také zásadním hybatelem hamburské historie. Už v roce 1189 garantoval císař Friedrich Barbarossa místním obyvatelům výjimku z celních povinností a právo provozovat volný obchod na dolním toku Labe až k moři. Hamburk, který se tak stal svobodným říšským městem, tak začal výrazně bohatnout. Již ve středověku také vstoupil do spolku hanzovních měst, v šestnáctém století tu pak byla založena první německé burza. S rozvojem zaoceánských plaveb přišla pro Hamburk další obchodní možnost: parníky mezi Hamburkem a Amerikou byly na počátku dvacátého století vůbec největší lodní linkou na světě. Ostatně odtud pochází i slovo hamburger: karbanátek v housce totiž do Ameriky přivezli právě námořníci z Hamburku.
Tip: Každý rok na začátku května slaví hamburský přístav narozeniny a popřát mu přijedou desítky krásných lodí: historických plachetnic, parníků, nebo třeba obrovských plavidel pobřežní hlídky.
Pingback: Jeden den v Hamburku - blog.robertjiranek.eu