Kostel, kašna, socha Panny Marie a hřbitov, to je vše, co zbylo z městečka Zahrádka u Ledče nad Sázavou, která zmizela v sedmdesátých letech pod hladinou přehrady Želivka, která je největším zásobníkem pitné vody pro Prahu. Přesněji řečeno, pod hladinou by dnes byla jen dolní část městečka, které ale bylo se zemí srovnané celé, protože by leželo v přísně střeženém ochranném pásmu nádrže. Okolí přehrady je kromě zaniklých obcí plné také zajímavých technických a dopravních staveb, od zaniklých mostů, které mizí ve vodě přehrady, po dvoupatrový most, v jehož vrchním patře vede dálnice D1 a pod ní na původním mostě silnice třetí třídy.
Ves Zahrádka stála v kopcích Vysočiny už od třináctého století a na počátku dvacátého století už měla přes tisíc obyvatel a kolem dvou set čísel popisných. Ti všichni ale museli ustoupit stavbě přehrady, lidé se většinou přestěhovali do nově vybudovaných sídlišť v Ledči nad Sázavou, ve Světlé nad Sázavou nebo v Humpolci, ze staveb zůstal zachován jen kostel a čtyři další budovy, které slouží vodohospodářům.
Románsko-gotický kostel sv. Víta v Zahrádce je historicky velice cenný pro své nástěnné malby. Jejich význam je možné přirovnat k výmalbě rotundy svaté Kateřiny ve Znojmě, stejně jako tam i v Zahrádce totiž najdeme pěkně pohromadě vyobrazení všech Přemyslovců. Přestože nebyl zbourán, stalo se kostelu opuštění obce téměř osudným, dnes se o něj ale stará občanské sdružení Přátelé Zahrádky, které kostel postupně opravuje a jednou za čas i otevírá turistům.
Zahrádka ale není jedinou obcí, které se stala stavba Želivky osudnou, celkem při stavbě nádrže zaniklo téměř 40 obcí. Dnes je Želivka největší vodárenskou nádrží v České republice i ve střední Evropě. Od roku 1972 zásobuje pitnou vodou Prahu a dalších 150 obcí ve středních, východních a jižních Čechách, padesátikilometrovým tunelem z ní voda samospádem teče až do Prahy.
Obrovská nádrž stojí v cestě dálnici D1, která Želivku překonává vesnicemi Vojslavice a Píšť. Most je tu opravdu speciální, využívá totiž starší konstrukci, která už ale při stavbě dálnice nevyhovovala a vznikl tak unikátní dvoupatrový most: pod dálnicí vede běžná okresní silnice.
Oblast Želivky hromadnou dopravou zrovna dobře dostupná není. Rozumná možnost cyklovýletu proto začíná v Trhovém Štěpánově, kde dnes končí lokálka, která dříve vedla až do vesnic na místě dnešní přehrady. První zajímavost je hned za malebnou vesničkou Keblov a jde o viadukt, po kterém dříve jezdil právě zmíněný vlak. Dále pokračujete na most, ze kterého je pěkný výhled na nádrž, a po druhé straně přehrady až do vesnice Kožlí. Tady je, kromě možnosti občerstvení, také místo pro důležité rozhodnutí. Rozumnější cyklisté se vydají zpátky na hlavní silnici, po které dojedou až k odbočce do Zahrádky. Dobrodruzi se pak mohou vydat po neznačené cestě přímo k přehradě a snažit se probít dál po lesních cestách. Pozor, nošení kola vás ale nemine! Ze Zahrádky už cesta pokračuje standardně po silnicích, podjede dvoupatrový most a v Němčicích se napojí na trasu, po které jste vyjeli z nádraží.
Naopak pokud jedete autem, není problém, celou dobu se totiž budete pohybovat nedaleko dálnice D1. Auto můžete opustit třeba v Hořicích nedaleko dvoupatrového mostu, nebo na vedlejším sjezdu ve vesnici Loket a okruh si zkrátit o úsek mezi Němčicemi a Trhovým Štěpánovem. Z Němčic ale doporučuji nevynechat zajížďku na viadukt, po kterém vedla zrušená lokálka.